De Flevospoorlijncen de eerste reizigerstrein.

1988.
De NS zocht personeel voor de in mei 1988 te openen Flevolijn van Almere naar Lelystad.
Als inwoner van Zoetermeer was ik altijd al nieuwsgierig naar Lelystad want waar kon je nog zo voordelig wonen in Nederland als in Lelystad? Nergens toch?
Er zou een informatiedag georganiseerd worden voor NSers die interesse hadden om te gaan werken vanuit Lelystad.
Dus greep ik gelijk mijn kans en schreef mij in voor die dag.
We zouden met z'n allen met de trein naar Lelystad gaan, maar hoe, want de spoorlijn was nog niet geopend.
Dus had de NS een speciale trein geregeld die met bijzondere toestemming naar Lelystad mocht rijden want de stations waren natuurlijk nog niet afgebouwd en ook seinen werkten nog niet naar behoren.
Geen angst, we zouden de enige trein die dag zijn die daar rijdt.
Vol enthousiasme stapten we in Amsterdam in deze trein en reden naar Lelystad. Dit was dus de eerste trein met reizigers op de Flevolijn.
In Lelystad aangekomen bleek het station nog helemaal niet gereed te zijn om reizigers te ontvangen en was nog een grote bouwput. Met wat improvisatie werden er planken neergelegd en konden we het station verlaten.
Daar werden we opgewacht door mensen van de gemeente en in een touringcar kregen we een mooie rondleiding door de gemeente. Dat was toch wel even schrikken, want veel gebouwen stonden nog leeg en waren erg verwaarloost.
Maar gelukkig was er ook veel moois te zien en kregen we een goede indruk van de beschikbare woningen en natuur in Lelystad.
Na deze rondleiding werden we hartelijk ontvangen door burgemeester Gruijters. Ook woningverhuurders en makelaars waren aanwezig en we konden direct zien wat er aan woningen beschikbaar was.
Voor de kinderen waren gratis kaartjes beschikbaar voor het zwembad wat er toen nog was in het centrum, dus alles perfect geregeld.
Dit heeft zo'n goede indruk achter gelaten bij vrijwel iedereen dat we direct gingen solliciteren naar een functie in Lelystad.
Nooit spijt van gekregen en tot mijn pensioen heb ik als machinist vele kilometers afgelegd op deze spoorlijn.
Zelf heb ik ook een grote bijdrage geleverd aan het tot stand komen van de Hanzelijn naar Zwolle jaren later. Hinderden machinisten moesten opgeleid worden om ver de Hanzelijn verder naar Zwolle te mogen rijden.
Met veel plezier woon ik nog steeds in Lelystad en hoop dat veel treinreizigers nu de spoorlijn naar het noorden doorloopt de moeite nemen om even uit te stappen in Lelystad.

NS station
Lelystad Centrum
Plan je route